Bromo Volcano

3 mei 2017 - Kalibaru Manis, Indonesië

Half één vertrok de bus uit Malang. De reis met de bus duurde 2 uur. Vervolgens met 5 jeeps de berg op, naar het Sunrise Point. Vanaf dit punt kun je de Bromo zien in het zuiden terwijl de zon opkomt in het oosten. Vanaf 4:15 zitten we met een paar honderd man te wachten op de opkomst. Het is fris, zo'n kleine 9 graden en het miezerde een beetje. Zo rond 5 uur begon het te schemeren. Helaas was er een dik pak bewolking, geen mooie foto's! (collega van Silvia was hier verleden jaar, zie de foto's)
Met de jeeps naar de voet van de Bromo gebracht. En hier zijn we op twee paarden gestapt die ons tot aan de top van de vulkaaan brachten. Het laatste stuk, 300 treden, hebben we zelf gelopen. Het geraas van de vulkaan was al op afstand te horen. Eenmaal aan de rand van de krater was het een oorverdovend lawaai. Een gesprek met elkaar was niet meer mogelijk. Na een poosje op de ring van de krater te hebben gestaan, zijn we aan de afdaling begonnen. Daar stonden de jeeps gereed en zijn we verder het dal in gegaan waar we het ontbijt hadden. Dat was rond 9:30, een lange tocht vanaf 00:30, maar wel een onvergetelijke. Nu op weg naar Kalibaru, ons laatste hotel op oost Java. Morgen vertrekken we naar Bali en maken we de oversteek met een Ferry. En ja hoor, wederom om 6 uur op en om 7Brahma (de schepper), Vishnu (de beschermer) en Shiva (de verwoester) zijn de belangrijkste goden in het hindoeïsme. uur vertekken. Het vroege opstaan begint zelfs al te wennen. We snakken wel allemaal naar de laatste 4 dagen zodat we kunnen bijkomen van de geweldige enerverende eerste 12 dagen :)